Följande köp- och leveransvillkor gäller mellan Ingemars foder och maskin AB (vidare benämning “vi” och “våra”) org. nr 556910-6221 och dig som köpare, när du gör en beställning på webbplatsen www.ingemarsmaskiner.se eller via säljare i butik, på mail eller telefon.
Innan du gör din beställning rekommenderar vi dig att du noga läser igenom våra villkor, då du förbinder dig till dessa när du genomför köp och använder vår webbplats.
För att få handla hos oss krävs det att du är registrerad företagskund hos PRV eller bolagsverket, som privatperson måste du ha fyllt minst 18 år (eller ha målsmans medgivande), ej heller stå under förmyndarskap.
Vår webbshop är öppen dygnet runt och när du klickat i “slutför köp” är din beställning genomförd. Då ska du ha fyllt i korrekta person- eller företagsuppgifter. Om felaktiga leverans- eller person/företagsuppgifter förekommer har vi rätt att neka din beställning. Gällande beställningar som görs i annan persons namn utan dennes samtycke kommer polisanmälas. I beställningar där folkbokföring-, fakturerings- och leveransuppgifter inte är desamma kommer vi av säkerhetsskäl att kräva direktbetalning innan beställningen levereras.
Önskar du få personlig betjäning kan du kontakta vår kundservice via mail eller telefon 0320-713000, helgfria vardagar 07.00-17.00 samt lördagar 10.00-13.00. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail. Beställningen är bindande för Ingemars foder och maskin AB först efter att orderbekräftelsen erhållits av kund. Alla beställningar är bindande, om du av misstag har gjort en beställning krävs att du omgående kontaktar oss.
Ingemars foder och maskin AB äger rätten att avbryta eller hålla din order vid tänkbara systemfel som berör priser och frakter, vid eventuell händelse kommer vi notifiera dig som kund och förklara vilka förändringar som måste vidtas innan din order kommer kunna behandlas och skickas.
Ibland kan våra produkter ta slut, när en produkt restnoteras eller tas bort i kundens beställning meddelar vi detta innan leverans. Du kan alltid avbeställa restnoterad produkt- gör du inte detta skickas produkten så fort denne återigen finns i lager. Vi restnoterar inte varor under 3000 SEK. Skulle en produkt vara restad kan vi ibland erbjuda en annan produkt och då skickas ett nytt ordererkännande ut på mail som ersätter den första. För aktuell leveranstid för restad produkt kontakta vår kundservice via mail eller telefon 0320-713000, helgfria vardagar 07.00-17.00 samt Lördagar 10.00-13.00.
Det förekommer produkter i vårt sortiment som kan köpas i större volymer, för att få korrekt pris och fraktpris för produkterna ber vi er att kontakta vår säljavdelning som tar fram offert för produkt- och fraktkostnad. Kontakta oss via mail order@ingemarsmaskiner.se eller telefon 0320-713000, helgfria vardagar 07.00-17.00 samt lördagar 10.00-13.00.
Ingemars foder och maskin AB kan utan förbehåll komma ändra produktinformation. Produktbilder på webbplatsen har som syfte att visa upp produkten i bästa möjliga mån. Dock kan det förekomma missvisande återspegling samt förekomma annat i produktbilden än det som avser för produkten. Immateriella delar tillhörande webbplatsen är skyddade genom marknadsrättsliga lagar och får ej användas utan skriftligt godkännande av Ingemars foder och maskin AB.
Vissa delar av vårt sortiment är säsongsvaror, vi reserverar oss för att under vissa perioder av året kan dessa produkter ta slut.
Ingemars foder och maskin AB förbehåller sig rätten till försålda varor intill full betalning erlagts.
Ingemars foder och maskin AB reserverar sig för prisförändringar såsom moms-, pris-, marknad- samt valutaförändringar som ligger utanför vår kontroll. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel eller prisfel som kan uppstå i reklamutskick eller på vår hemsida.
Vid beställning online erbjuder Ingemars Maskiner säkra betalningar med kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, Swish, faktura, delbetalning, avbetalning och leasing via Svea Ekonomi.
Väljer du att betala med kortbetalning eller direktbetalning via din internetbank dras pengarna direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Läs om Sveas betalningsvillkor.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) som är säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Ingemars Maskiner använder 3D Secure – den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet. Det är en standard framtagen av Visa och Mastercard med avsikt att på ett säkert sätt validera dig som konsument när du handlar på nätet.
Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Ingemars Maskiner accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Ingemars Maskiner.
Svea Webpay erbjuder flera smidiga betalningslösningar där du bland annat kan välja att delbetala ditt köp eller betala med Svea Konto och betala i din egen takt. Aktuella avgifter för delbetalning och Konto anges direkt i kassan.
För frågor gällande delbetalningar hänvisar vi till Svea Ekonomi på telefonnummer 08-514 931 13 eller via e-post, info@sveaekonomi.se.
Här kan du läsa mer om delbetalning via Svea Ekonomi.
Vid beställning på telefon eller i butik erbjuds betalning via swish eller faktura.
Faktura skickas till den adress som företaget är registrerat på hos bolagsverket eller till den folkbokföringsadress du som privatperson är folkbokförd på. Vi förbehåller oss rätten att ställa ut er faktura i samband med att din order lämnar vårt lager eller att den är klar för upphämtning. Vi förbehåller oss rätten att genomföra kreditkontroll av betalaren/företaget innan godset lämnar vårt lager och i de fall kreditvärdighet saknas erbjuds leverans mot fullständigt förskott. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta.
I webbshopens kassa finns möjlighet att välja Swish som betalsätt. Swish har en applikation som behöver öppnas på smarthone/surfplatta och därefter genomföra köpet genom att följa instruktionen på din enhet och godkänna betalningen med Bank-ID. Webbplatsen kommer inte tala om när betalningen är genomförd, det sköts istället manuellt av behörig personal i samband med bearbetning av order. Du kan kontrollera att din betalning är genomförd i din swish-applikationen.
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com
Tillsammans med bolag som Svea Leasing, Leasio, Edge Finanslaget och Wasa Kredit erbjuder vi dig som företagskund möjlighet att delbetala. Handlar du som privatperson erbjuder vi delbetalning tillsammans med Svea Ekonomi.
Behöver du hjälp med finansiering maila info@ingemarsmaskiner.se eller ring 0320-713 000 så hjälper vi dig, helgfria vardagar 07.00-17.00 samt lördagar 10.00-13.00
Om inte annat är avtalat mellan kund och säljare tas en lagerhyra ut för ej uthämtad produkt. För beställningar som kvarligger på vårt lager mer än sju (7) dagar, efter utförd avisering, debiteras kunden från dag åtta (8) med lagerhyra. Lagerhyran är en kostnad på 180 kr exklusive moms per dag.
Nedan följer information vilka upplägg vi har på våra frakter respektive fraktkostnader. Råder det oklarheter är du välkommen att kontakta oss så ska vi besvara dina frågor. Vi nyttjar idag olika fraktbolag, däribland Postnord, beroende på vilket som är förmånligast för oss och er som kund.
Vi förutsätter att det finns framkomlighet av lastbil med släp på angiven leveransadress. Du som kund ansvarar för att ta emot godset när leveransen sker. Finns ingen notering om att bakgavellift krävs förutsätter vi att du som kund finns behjälplig för lossning. Försändelser skall du som kund infinna dig på plats vid leverans för att mottaga produkten. Sker leveranshinder tar fraktbolaget ut en avgift på 99-1000 kr exklusive moms beroende på godsstorlek, vilket du som kund debiteras.
Skador på gods/paket och ej uthämtad produkt
För paket som inte hämtas ut förbehåller Ingemars foder och maskin AB sig rätten att debitera dig som kund en avgift på 500 kr exklusive moms. Vid större sändningar kan en högre kostnad förekomma och då är det den aktuella avgiften som vi debiterar. Detta för att täcka returfrakten samt eventuell planhyra på transportbolagets terminal.
Transportskadade gods ska omgående meddelas transportbolaget samt Ingemars foder och maskin AB för att göra en skadeanmälan, kontrollera därför noggrant försändelsen innan godset/paketet kvitteras ut. Kontrollera även antal kolli.
Leveranstiden varierar beroende på vad din order innefattar för produkter samt vilket fraktbolag din beställning kommer skickas med. Skickas din order med Postnord är den beräknade leveranstiden 1-3 arbetsdagar med undantag för vissa postnummer. Skickas det med annat fraktbolag varierar leveranstiden men vi strävar alltid efter att leverera ordern inom en vecka. Vi reserverar oss dock för att leveranstiden kan bli längre. Skickas varor ifrån våra leverantörer kan andra leveranstider förekomma. Alla produkter i från Starta, Multona, Hagmans och liknande "kemprodukter" har generellt en leveranstid på 5-10 arbetsdagar.
Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår tar vi kontakt med dig och försöka vara behjälpliga för att din order ska levereras så snabbt som möjligt. Det kan uppstå situationer som bidrar till att vi inte kan leverera beställd produkt, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss- vid en sådan situation friskriver sig Ingemars foder och maskin AB från ersättning till kund.
Vi värnar om att det ska vara tryggt och säkert att handla hos oss. De uppgifter du anger lagras och bearbetas av Ingemars Foder och Maskin AB enligt vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL) och hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR. Uppgifter vi samlar in är: Namn, leveransadress, faktureringsadress, person/organisationsnummer, telefonnummer, e-mailadress och IP-adress.
Uppgifterna lagras så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syfte som uppgifterna samlades in för eller att så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider.
Uppgifterna som samlas in kan komma att delas till tredje part så som samarbetspartners, leverantörer, fraktbolag samt betalnings- och kreditföretag vid finansiering och kreditupplysning. Ingemars foder och maskin AB kan även enligt lag ha skyldighet att lämna ut uppgifterna till andra. Läs mer om vår integritetspolicy här.
Den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig som konsument (privatperson) rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för produkter. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddelar säljaren att du vill använda ångerrätten, i första hand genom att använda den här:
För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i det närmaste samma mängd och skick som när du mottog den. Du har rätt att undersöka produktens egenskaper och funktion men har produkten hanterats mer än nödvändigt blir du ersättningsskyldig för värdeminskningen. Om du ångrar ditt köp är du skyldig att lämna tillbaka produkten. Säljaren har rätt till ersättning för bl.a. värdeminskning som beror på att köparen har hanterat produkten i större omfattning än nödvändigt. Alla produkter ska returneras till säljaren inom rimlig tid, senast inom 14 dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalar du som köpare.
Observera att lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ej gäller två företag emellan utan endast gäller mellan konsument och näringsidkare. Handlar du en produkt som är specialtillverkad för dig har du inte heller någon ångerrätt, det avser bland annat samtliga av de produkter där valfritt redskapsfäste kan väljas med flera.
Vid eventuell retur måste alltid faktura alt. följesedel bifogas med försändelsen, därefter kan du som kund välja om du vill ha pengar tillbaka eller byta till annan produkt. Vid återbetalning betalas summan tillbaka på samma sätt som betalning genomförts inom 14 dagar från att vi mottagit din retur. Produkten skall returneras i originalförpackning, originalförpackningen skall returneras med ett skyddande yttre emballage. Ingemars foder och maskin AB tar inte emot returer som skickats med postförskott eller efterkrav
Ångerätten gäller inte då köpet genomförts i vår butik eller våra affärslokaler, inte heller för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalning sker i butik, då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.
Vill du ha hjälp med att returnera din produkt maila då till support@ingemarsmakiner.se eller ring vår kundservice 0320-713000 och ange ditt ordernummer. Du kan även fylla i nedstående returblankett. Vänligen returnera din produkt efter det att vi mottagit din förfrågan och godkänt den.
Du kan själv välja att reklamera din produkt i vår fysiska butik eller via vår kundservice support@ingemarsmaskiner.se eller ring 0320-713 000. Information om felet eller bristen på produkten ska komma oss till handa snarast möjligt, senast två månader från det att felet eller bristen upptäckts. Vid godkänd reklamation ersätter Ingemars foder och maskin AB kostnaden för returfrakt. Vid godkänd reklamation utgår en ersättning med likvärdig produkt eller motsvarande belopp. Vid svårbedömda fall använder vi oss av tillverkaren för bedömning av reklamationen innan beslut ges.
För konsument så ersätts övriga kostnader som uppkommit i samband med reklamation. Ersättning för installation och montering utgår ej.
Produkter som ej är rengjorda mottages ej. Vid elartiklar som skall installeras av behörig elektriker skall alltid ett installationsintyg som är utfärdat av behörig installatör bifogas. Följ de instruktioner som medföljer produkten. Konsument har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Säljaren har i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Vid köp av produkter innebär det att säljaren ska ges möjlighet att laga produkten eller leverera en annan likvärdig produkt. Vid fel i tjänster måste du ge säljaren en möjlighet att rätta till felet. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge säljaren en chans att ordna det som är fel. För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse för dig, alternativt att Ingemars foder och maskin AB försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas.
Vi följer lagen om distansavtal (2005:59), vid eventuell tvist följer vi rekommendationer som ges av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Köp- och leveransvillkor för näringsidkare
Köplagen är en dispositiv lag vilket innebär att avtalsfrihet råder och att det inte finns någon lag som gäller för köp av tjänst mellan två näringsidkare.